A Li-2-es típus a Magyar Néphadseregben

A Magyar Néphadsereg részére 1949. szeptember 9-én és 10-én érkeztek meg Kecskemétre az első Li-2T típusú repülőgépek. Ezek a 18433109-es, a 18433201-es, a 18433203-as és a 18433209-es gyártási számúak voltak. A nyilvántartásban S-101, S-102, S-103 és S-104 jelzéssel szerepeltek, de az időközben megváltozott jelzésrendszer miatt ezek már nem kerültek felfestésre. Átvételüket követően, néhány nap múlva, 13-án Mátyásföldre repülték át a gépeket, ahol az I. Önálló Szállítórepülő Raj kötelékében megkezdték velük a pilóták típusátképzését. Rövidesen intézkedés történt az egyes gépek felhasználását illetően. Így egy géppel szállító feladatokat láttak el (109-es), a többi a Repülő Műszaki Intézethez (REMI) került légifotó-térképész (201-es), célvontató (209-es), illetve a Kilián György Repülő Műszaki Főiskola részére megfigyelő-tantermi célokra történő átalakításra (203-as). A Rákóczi Hadrend keretében megalakították a 16. Vegyes Repülőszázadot. Mivel a MASZOVLET 1950. május 7-ével bezárólag az újonnan átadott Ferihegyi repülőtérre költözött, így a megüresedett Budaörsi repülőteret jelölték ki állomáshelyéül Szolnok helyett. 1950. szeptember 19-éig újabb három darabbal bővült a légierő szállítógép flottája. Gyártási számaik szerint a 18435901-es augusztus 5-én, a 18435902-es augusztus 8-án, a 18436306-os pedig szeptember 19-én érkezett, amelyek közül ez utóbbi Li-2P változat volt.

109csill

1951 márciusáig két darab repülőgép a 35. Vegyes Repülőezrednél, három darab a 16. Szállítórepülő Ezrednél, egy darab továbbra is a Kilián iskolán, a 306-os pedig kormánygépként üzemelt. Az 1951. április 4-i díszszemlén Jak-11-es vadász kísérettel bemutatkoztak a nagyközönség előtt is. 1951. október 1-jét követően Kiskunfélegyházán megalakult a 37. számú Önálló Felderítő és Célvontató Század, illetve Budaörsön a 49. számú Önálló Szállítórepülő Század. Részükre október 10-én három darab Li-2T, a 18439306-os, a 18439307-es és a 18439310-es gyári számú, október 24-én pedig három darab Li-2P, a 18439503-as, a 18439504-es és a 18439505-ös gyári számú repülőgép érkezett be. December 3-án egy újabb repülőgéppel bővült az állomány. Ez a gép a november 19-én, a szovjet légierő által Pápán leszállásra kényszerített amerikai C-47-es volt, amely a Néphadsereg kötelékében a 026-os fedélzeti számot kapta.

503csill

Az 1952. január 15-én érkezett 23441007-es gyári számú Li-2P-vel, majd a március 27-én érkezett újabb öt darab, 23441206-os, 23441209-es, 23441210-es, 23441301-es és 23441303-as gyári számú Li-2T típusú repülőgépekkel együtt 19-re bővült a légierő szállító-repülőgép flottája. A fedélzeti számok a repülőgépek többségénél a gyári számok utolsó három jegyét idézték. Az időközben a MASZOVLET-nek átadott 23441007-es gyári számú repülőgép pótlására 1952. július 1-jén megérkezett a 23442803-as gyári számú Li-2P repülőgép is, amely a 209-es, az 503-as, az 504-es és az 505-ös fedélzeti számú kárpitozott utasgépekkel együtt a katonai vezetés, illetve az államapparátus vezetőinek rendelkezésére állt. A Néphadsereg Li-2-es repülőgépei ejtőernyős „deszant”, személy-, áru- és sebesültszállítási feladatok ellátására voltak felszerelve. Szolnokon a Kilián György Repülő Műszaki Főiskola 18433203-as gyári számú gépének utasterében navigációs és légi megfigyelő hajózó képzés céljára műszeregységeket szereltek fel.

901csill

Az ötvenes években, az április 4-i katonai felvonulások alkalmával, a légierő bemutatóján rendszeresen szerepelt a „Teve” Díszelgő Század, amely hármas kötelékekben repült el a felvonulási tér fölött. A Magyar Néphadsereg részére négy év során összesen 20 darab Li-2-est szállítottak, amelyek közül egy a MASZOVLET-hez került, kettőt pedig balesetben elveszítettek.

1957-ben 14 darab (13 Li-2-es és egy C-47-es) repülőgépet átadtak a MALÉV-nek, a megmaradt négy repülőgép pedig Kecskemétre települt. Gyári számaik 18433109, 18433201, 18435902 és 18439503 voltak. 1958. december 1-jén e négy repülőgéppel megalakították a 86. számú Vegyes Repülő Századot.

1964-ben viszont a MALÉV kínálta fel Li-2-es repülőgépeit a Néphadseregnek. Öt repülőgép így ismét katonai felségjelet kapott. Ezek Szolnokra, illetve utolsó állomáshelyükre, Szentkirályszabadjára kerültek. A már rendszerben álló Il-14-esek, majd az azokat követő An-24-esek ellátták a hadsereg személyszállítási feladatait, az An-26-osok megérkezésével pedig a deszant területről is fokozatosan kiszorultak a Li-2-esek. Végül, 1975-ben megszüntették alkalmazásukat. Hadrendben utoljára a 109-es, a 206-os, a 209-es és az 503-as oldalszámú repülőgépek szerepeltek.

18433109 - 1974-ben selejtezték, majd a Zánkai Úttörőtábor haditechnikai parkjában volt látható 1975-től. Később ezt az 1975-ös kiállítási oldalszámú gépet szétbontották. 1991-ben már nem volt a helyén.

18433201 - 1964-es selejtezése után Szolnokra került, majd 1983-ban Budakeszire vontatták földi gyakorlások céljára az ott elégett 503-as számú gép helyére. Ott 1994-ig „szolgált”, majd szétbontották.

18433203 - 1957-ben a MALÉV átvette (HA-LIY). A Néphadsereghez nem került vissza.

18433209 - 1957-től a MALÉV-nál (HA-LIX). 1964-ben visszakerült a Néphadsereghez. 1973-as selejtezése után Szolnokon a Kilián György Repülő Műszaki Főiskola Múzeumában kiállították.1997-ben Budaörsre vontatták, ahol a GoldTimer Alapítvány nagyjavította. A repülőképes állapotba hozott repülőgép 2001. szeptember 21.-én emelkedett ismét a levegőbe.

18435901 - 1957-ben a MALÉV vette át (HA-LIT). A Néphadsereghez nem került vissza.

18435902 - Mindig katonai gép volt. 1964-es selejtezését követően Ferihegyen 1966. június 15-én még tűzoltók gyakorlatoztak rajta, majd elbontották.

18436306 - 1952. december 12-én erős oldalszélben történt leszállásnál Kunmadarason megsérült, ekkor selejtezték.

18439306 - 1957-től a MALÉV állományában (HA-LIU), majd 1964-ben visszakerült a Néphadsereghez. 1965-as selejtezését követően előbb Szentendrén, majd Szegeden állították ki.

18439307 - 1957-ben a MALÉV vette át (HA-LIW). A Néphadsereghez nem került vissza.

18439310 - 1957-ben a MALÉV-nek adták át (HA-LIV). A Néphadsereghez nem került vissza.

18439503 - Mindig katonai gép volt. 1974-es selejtezése után Budakeszire szállították, ahol terrorista-ellenes akciócsoportok gyakorlatoztak rajta. 1982-ben elégett.

18439504 - 1957-ben a MALÉV-hez került (HA-LIP) jellel, majd 1964-ben vissza a Néphadsereghez. 1965-es selejtezése után Szolnokon maradt. Később Bócsa község határában állították ki.

18439505 - 1957-ben a MALÉV átvette (HA-LIO). A Néphadsereg kötelékébe nem került vissza.

23441007 - 1952-ben a MASZOVLET-hez került HA-LIM jellel. A Néphadsereg csak rövid ideig használta.

23441206 - 1957-ben a MALÉV állományába jutott (HA-LIQ), majd 1964-ben visszaadták a légierőnek.1974-es selejtezését követően Budaörsön átadták a Közlekedési Múzeumnak. 1980-ban Farkas-hegyre, a MÉM oktató bázisa elé, később a Budaörsi repülőtérre vontatták. Jelenleg Budapesten a Ferihegyi repülőtér repülőgép-múzeumában látható kiállítva.

23441209 - 1957-ben a MALÉV-hoz került (HA-LIZ) jellel, majd 1964-ben visszaadták a Néphadseregnek. A Zalka Máté Katonai Főiskolához vontatták (Budapest, Üllői út), majd pár év elteltével szétbontották.

23441210 - 1952. augusztus 22-én, éjszakai gyakorló repülés során, egy motorral történő repülés gyakorlása közben, hibás oldalkormány-trimmelés miatt Apajpuszta térségében lezuhant, és megsemmisült.

23441301 - 1957-ben a MALÉV vette át (HA-LIS). A Néphadsereghez nem került vissza.

23441303 - 1957-től a MALÉV állományában (HA-LIR). A Néphadsereghez nem került vissza.

23441803 - 1957-ben a MALÉV-hoz került, (HA-LIN). A Néphadsereghez nem került vissza.


1, Az amerikai előd
2, A Li-2-es repülőgép története
3, A Li-2-es típus a magyar közforgalmú repülésben
4, A Li-2-es típus a Magyar Néphadseregben