Magam és mások tévedései a Li-2 publikációkban

Abszolút kezdő kutatóként kaptam a megbízást, hogy a lengyel és NDK-s típusismertető füzetekhez hasonlót alkossak. A kiszemelt típus a Li-2 volt, melyet szívesen vállaltam, mert a kedvencem és több vonatkozásban is kötődöm hozzá. Próbáltam összegezni a Repülés- és Üzemtörténeti kör, saját és mások gyűjtéseit, azután sajnos még kritika nélkül ismertettem. Mindent elhittem, amit mondtak, és leírva láttam. Most már tudom, hogy még a Légialkalmassági Bizonyítványban is lehetnek elírások, kerülhetnek más gépről fényképek.

Nem szaporítom tovább a szót, máris rátérek az első műre.

Malév Repülés és üzemtörténeti Kör típusismertető 1. sz. (1982)

Regi fuzet borito
Link
Hozzászólások
Megjegyzések:

x
y

Egy lista is volt benne a kínai Yunshuji (Yunshuyi) kódolással.

Y-4Li-2 - jelen információ szerint nem gyártották.
Y-5An-2
Y-6Il-14 - jelen információ szerint nem gyártották.
Y-7An-24
Y-7HAn-26
Y-8 An-12
Y-12DHC-6
KEP
Egy kínai Y-5
Egy kínai Y-5
Link
Hozzászólások
Megjegyzések:

x
y

Nem gondoltam, hogy a jelölések a Li-2 és az Il-14 esetében csak a terveket jelentették.

A műszaki leírásnál, a csűrőkormány mozgatása is acélsodrony segítségével történt. A tolórúd honnan jött, fogalmam sincs.
A rádió adóvevő természetesen „fóniában” is működött, csak nagy távolságoknál a „morse” érthetőbb volt.

Rajzok:
A HA-LIQ rajznál a teherajtó felső íve rossz. Precíznek tűnt az eredeti lengyel rajzdokumentáció, ezért estem abba a hibába, hogy simán átmásoltam és nem ellenőriztem a fényképek alapján.

KEP
teherajto
A helyes ajtókialakítás
Link
Hozzászólások
Megjegyzések:

x
y

A HA-LIE oldalnézeti rajznál elől ottmaradt a plusz ablak. Nekünk csak 7 ablakos változatok voltak.

Ismertetők:

HA-TSA
Link
Hozzászólások
Megjegyzések:

x
y

Egy szörnyű hiba, ami nem tudni hogyan került bele. Köztudott, hogy a Róna utcát nevezték el 1961 tavaszán a meggyilkolt Lumumba elnökről. A Varsó utca is a környéken van, de nem róla van szó. Sajnos a nyomdai áttekintés során nem vettem észre.

Festésminták:

A megalakulást követő időben a MALEV, ékezet nélküli felirat volt a gépeken hasonló karakterekkel, mint a MASZOVLET.

MALEV
Link
Hozzászólások
Megjegyzések:

x
y

A „Drága” nyomdai alkalmazott azt hitte, hogy lefelejtettem a vesszőt, és gondos, aprólékos munkával rákapirgálta a nyomólemezre. Nagyon mérges lettem, amikor megláttam.

Az ötvenedik és ötvenegyedik oldalnál a két rajzot fel kell cserélni. A rövid felirat volt később, és ezzel vonultak nyugdíjba a repülők.

A felső és alsó kép is egy ismert filmben szerepelt, a felső láttán Li-2-re lehetett gondolni. Csak később láttam meg az alsót, ami egyértelműen C-47B-t ábrázol. Időközben eljutott hozzám a Szovjet C-47-k lajstromjel gyűjteménye és ez is megerősíti a tényt. Valószínű a gépet a Li-2 mintára alakították át.

AVIATIKA 1 LI-2 „TEVE” (1984)

AVIATIKA 1
Link
Hozzászólások
Megjegyzések:

x
y

A kiadványlopás legszörnyűbb példája. Annak idején nem hagytam szó nélkül és némi kártérítést
is kaptam a Lapkiadó Vállalattól.
Szerkesztette: Tímár Ede – nem kétlem.
Írta: Zsombok Tímár György – a másolta szó helyesebb lenne.
Rajzok: Punka György – valóban szoktak a nevével jelzett rajzok megjelenni különböző szaklapokban, de ezeket nem ő hanem én készítettem. A festésmintákról nem is beszélve. Mint a bevezetőben említettem a Malév Repülés és Üzemtörténeti Kör típusismertető 1. sz. másolata, a hibákat lásd fenn. A fő gond, hogy nem kerestek meg és a korábbi hibák, tévedések megsokszorozva kerültek nyilvánosságra. Nagyon sok helyen, mint itt is, tévesen említik a DC-3-t mint „Dakota”. A DC-3 nem „Dakota”!
A hadászati C-47-k elnevezései: Dakota, Skytrain, Skytrooper, Dak, Tabby, Gooney Bird, Spooky, Puff the Magic Dragon.
A Li-2 „Teve” magyar elnevezés, a NATO neve „Cab” (konflis).


Aero História Típusismertető 1. Liszunov Li-2 (2001)

Li-2 uj borito
Link
Hozzászólások
Megjegyzések:

x
y

Ebben a kiadványban igyekeztem kiküszöbölni a korábbi hibákat, tévedéseket, de egyben újabbak is keletkeztek, ami nagyrészt az INTERNET, mint forrás hibáira vezethetők vissza.

Adatok:
18433201 – 1964.-ben selejtezték.
18435902 – 1964.-ben selejtezték.
18439306 – 1965.-ben selejtezték. Hadrendben nem volt.
18439504 – 1965.-ben selejtezték. Hadrendben nem volt, Szolnokon maradt.
23441209 – 1965.-ben selejtezték. Hadrendben nem volt, a Zalka Máté Katonai Főiskola (Budapest Üllői út) udvarára került, később elbontották.

Sokan kérdezték, így beírtam, - a hengerek térfogata 29700 cm3.

Rajzok:
A futó működtető rudazat még a DC-3-as nem Li-2.
Futo
A helyes rajz

Lajstromjel méretek pontosan:
L – szélesség 1005mm, köz – 480mm, I – 275mm, S – 1020mm, valószínű az N jó méretű.
A kötőjel vékonyabb 265mm vastag.
Magasság 1510mm.
Sajnos még itt is a szögletes teherajtó szerepel.
Zászlócsíkok piros, zöld 330mm, a fehér 315mm.
A Malév 28 fős elrendezés hiányzik. Most már tudom, hogy a páros székeket építették be ami igen szűk közlekedő folyosót eredményezett.A 24 fős megoldást a Malév nem alkalmazta.

További adatok:
A HA-LIA 1968.-nyarán égett ki.
A LIB 1959. december 31.-én leállítva. Csak később selejtezték.
A LIE 1959.-ben leállítva.
A HA-LIG-t 1951.-től rendszeresen ejtőernyős ugrásokhoz is használják.
A HA-LIK balesete november 14.-én történt.
Budapest-Pécs szövegét Andris barátom Ferihegy-Pécs-re írta át. 1949.-ben még Budaörsről szálltak fel a gépek. Jó kis hiba, időben észre kellett volna vennem.
A LIN 1964. április 27.-én került Hűvösvölgybe. HA-LIP oldalon az alsó kép az a HA-LIB. A HA-LIP 1957.-ben került többi társával együtt a Malévhez, így nem lehetett a zászlón a „Rákosi címer”.
A HA-LIR 1964. márciusában repült Debrecenbe és e hónap 17.-én lett kiállítva.
A LIU 1968. februárjában kerül Szegedre.
A LIX 1957. márciusában kerül a Malévhez, sosem volt kormánygép.
1964. november 30.-án került vissza a seregbe és 1973.-ban Szolnokra repülik és 1974. január 11.-én végleg selejtezve, és múzeumba kerül.
HA-LIY 1973. június 10.-én állítják ki.
A HA-TSA mint már említettem 1955.-ben vagy 1956. elején kerül a Malévhez.

Festésminták:
A HA-LIM orrán már a Malév címernek kell díszelegnie.
Malev cimer
Az ötvenharmadik és ötvennegyedik oldalt fel kell cserélni. A hosszú, nyújtott szöveg volt előbb.
A kínai gépek orrán címer volt.

Színek:
Már évek óta élt bennem a gyanú, hogy a korábbi MASZOVLET, MALEV gépek esetén a csík nem világos-, hanem sötét kék volt. A közelmúltban kapott fotó igazolta feltevésem.
Átnéztem a rendelkezésemre álló képeket és meglepően sok változatot fedeztem fel az évek tükrében. Tehát a világos kék csík a zsinóros Malév felirat megjelenésével hozható összefüggésbe, de volt a régi betűformával is . Nem értem, hogy az 1000 példányban megjelenő füzetem kapcsán miért nem jelezte senki a tévedésem. A magyarázat talán, hogy mindenki az utolsó világos kék változatot őrizte meg emléknek.

HA-LIN 57
Jól látszik az Aero-45 alján a világoskék és a HA-LIN-n a sötétkék szín.

Koromnál fogva az emlékeimben csak a világoskék változat maradt meg.

HA-LIS

Egy fotó, amely tévedések okozója
HA-LIX archiv

Az AERO MAGAZIN 2001 márciusi számában megjelent egy cikk, ami egy fotó kapcsán született. Sajnos téves a következtetés, a fotó nem a HA-LIX-t ábrázolja, mert:

Li-2 Magazin (1)

Li-2 Magazin (1)
Link
Hozzászólások
Megjegyzések:

x
y

A Goldtimer Alapítvány gondozásában megjelent első fedélzeti újságba is kerültek hibák. Kértem a szerkesztőket, hogy átnézhessem, de erre nem került sor, így marad a hibalista.

Li-2 Magazin (2)

Li-2 Magazin (2)
Link
Hozzászólások
Megjegyzések:

x
y

Gratulálok a szép kivitelű és jól szerkesztett füzethez. De, itt is hiába kértem, hogy nézhessem át, így maradtak a korábbi hibák.
Hibajegyzék:
12. oldal második oszlop teteje - „A háború alatt több mint 700 db amerikai eredetű DC-3”
A DC-3 helyett a C-47-t kell használni, mert katonai szállító gépek voltak.
< melyekbe később szovjet As-62 motorokat>
Csak néhány gépen cseréltek motorokat és hajtották végre a bülletint.
Második bekezdés vége - >Kínában a 70-es évek elején még gyártásban volt a típus.
Mint már korábban említettem nem került sor a gyártásra. Leírásokban szerepel, mint terv, de csak átalakításokat végeztek, mint például az An-2-féle négyágú légcsavaros As-62 motort felépítése.
A HA-LII és HA-LIF baleseténél az erős jegesedés volt a lényeg.
A HA-TSA 1956. elején került a Malévhez. Az egyik fotón jól látszik a Rákosi címeres zászló. Tanúk is vannak rá.
A HA-LIM már a Maszovlet időben zölden repült és a Malév-hez is így ment át. 1956. előtt már ezüst volt. A HA-LIS, HA-LIQ, és még néhány került át a forradalom után zölden és viselték a fehér lajstromjelet. A HA-LIW már a Malévnél is így repült, nem az MHS-nél kapta a lajstromot. A MÉH szót már a mai fiatalok nem ismerik, fémhulladék begyűjtőt, vagy valami hasonlót kellett volna írni. Már tudjuk Kertész Gyula bátyánktól, aki részese volt a gépek átadásának, hogy a HA-LIZ az Üllői útnál lévő Zalka Máté főiskola udvarára került.

Li-2 „Teve” MN és polgári légiforgalmi szolgálatban

Magyar Repüléstörténeti Társaság Konferencia Közleménye 2006.

Link
Hozzászólások
Megjegyzések:

x
y

Csak röviden:

Zárómondatom:

A Li-2 egy korai, jobb oldali ajtós, és kilenc hengeres Wright motorral felszerelt DC-3-196-os liszence. Sokan tévesen említik különbségként az ajtók elhelyezését és a motorokat.

DC-3 ajto
DC-3 ajtó

Li-2 ajto
Li-2 ajtó

Li-2 ajto
AS-62

Li-2 ajto
Wright SGR-1820

Ami valóban mássá teszi a Li-2-t, az a metrikus rendszerben méretezett kötőelemek alkalmazása, továbbá a szigorúbb orosz szabvány szerinti átalakítások, például futó működtetés végrehajtása.

Utószó:

2008. augusztusában festették át a HA-LIX repülőgépet Malév színekre.
Eltérések az eredeti festéstől: