Mozgatások

HA-LIA


A selejtezést követően, 1962-ben Ferihegyről, a saját kerekein, a Gyömrői úton, Kőbányára, a Mázsa térre vontatják.

HA-LIG


A MHS-nél történt selejtezést követően, 1962-ben valahonnan, a saját kerekein, Tatabányára, az ottani strandra vontatták. Itt látható légcsavarok nélkül.

HA-LIN


A selejtezést követően, 1964. április 10-én Ferihegyről, a saját kerekein, a Hűvösvölgyi Fiú Gyermekotthonba vontatták. 1968-ban villámcsapás következtében kiégett. Később elbontották.

HA-LIP


A selejtezést követően, 1964. május 20-án átadták a Magyar Néphadseregnek, majd Ferihegyről, a saját kerekein, Szolnokra vontatták, a Malév műszaki szolgálat, Lukács István főmérnök, Ivánszky Hubert technikus, valamint Kertész Gyula, a Magyar Néphadsereg légierejének tisztjének a közreműködésével. Hadrendbe nem vonták, a Kilián György Repülő Műszaki Főiskola parkjában tárolták a 70-es évek végéig.

A hetvenes évek végén a repülőgépet szétszerelték és a Szolnok-Szandaszőlős Sportrepülőtérre (LHSS) vontatták.

A szétszerelésről további képek a www.repulomuzeum.hu honlapon láthatók.


A repülőgép Szolnok-Szandaszőlős Sportrepülőtéren.

1990 környékén (1994 ősze előtt) a repülőgépet a Kukla család megvásárolta, és a Bócsa község melletti benzinkútnál lévő technika parkban lett kiállítva, a mai napig itt látható.


HA-LIQ


A hadrendből kivonást követően, 1974-től a Közlekedési Múzeumnak való átadása után Budaörsön tárolják. Az 1980-as évek elején Farkas-hegyre a MÉM RSz oktatási bázishoz vontatják. Itt kapja a stilizált Malév festést.
Az 1990-es évek közepén előbb Budaörsre vontatják, majd a szétszerelés után Ferihegyre az emlékparkba kerül.



Sajnos, a Budaörsről és Budaörsre való vontatásokról jelenleg nics több információ.

HA-LIR


A forgalomból kivonás után a repülőgépet Ferihegyen tárolták, majd 1964. március 17-én, egyszeri engedéllyel, Ferihegyről, a saját szárnyán Debrecembe repült, ahol átadták a város képviselőinek. 1965-től a Nagyerdei-vidámparkban állt, jól gondozva és őrizve, a látogatók nagy örömére. Az 1980-as évek végén a repülőgép szárnyait leszerelték, éa a város határában, a Hármas-hegyi parkban létesített haditechnikai kiállításon, több repűlőgéppel és harcijárművel együtt helyezték el, elég számkivetett módon. Az ideiglenesen összerakott repülőgép állapota romamosan romlott, életveszélyessé nyílvánították, a tervezett felújításra nem került sor.

Az 1990-es évek elején a haditechnika parkot felszámolták, kiállítási tárgyai az ország különböző helyeire kerültek. A Li-2 repülőgépet is szétszerelték, egyes források szerint Alsónémedibe vitték volna, de oda csak a két motor érkezett.

A repülőgép sorsa megpacsételődött, darabjai fémhulladékként értékesítették.

HA-LIS




A forgalomból kivonás után a repülőgépet Ferihegyen tárolták, majd 1964. március 20-án, egyszeri engedéllyel, Ferihegyről, Olasz Károly kapitány és személyzete, a repülőgépet Pécsre repülte, ahol átadták a város képviselőinek. Badacsonyi Ferenc, a Malév mérnöke vezetésével a Gagarin brigád (Bajor jános, Bocskai László, Bordás Lajos, Heib Károly, Kása János, Kövesdi István, Máté Béla, Tanos Gyula, Varga Imre), a repülőgépet szállításhoz szétszerelték, majd a Tettye-hegynél lévő vidámparkban állították ki, e hónap végén. A szűk kanyarok miatt a felvontatás nem volt egyszerű, volt ahol a kanyarnál csákánnyal a hegyoldalt kellett bontani, volt ahol az útmenti árok miatt a fölé helyezett vasúti talpfákon gördült a kerék. A park bejáratánál öles fák állták az utat, Dr Borjáti Károly a park igazgatója már lemondott a repülőgépről, amikor a műszakiak kitalálták, hogy daruval élire állítva pont befér. Így is történt, és szerencsére csak a visszaállítás utolsó fázisában szakadt el a kötél. A fáradozás megérte, az első évben több mint 200 ezeren látogatták meg a repülőgépet, a végén még padlót kellett cserélni.



Később Görbics Dezső, a Malév szerelője és társai (Lévai Endre, Temlejtner Imre festő, Suszter Gábor betanított festő, Szabó István segédmunkás) átfestették a repülőgépet. Ekkor kapta s hosszú feliratot, és az oldalkormányt kitöltő nemzeti zászlót.

Az 1990-as évek végén a repülőgép egyre rosszabb állapotba került, oldalkormányát leszerelték. 2005-bem a Goldtimer Alapítvány a repülőgépet megvásárolta és speciális járművön Budaörsre szállította,


ahol elkezdődtek a felújítási munkálatok.

A felújítási munkák befejeztével, immár az eredeti katonai festést viselve került Szolnokra, a HA-LIX-ért cserébe, a mai napig is itt látható. További képek a www.repulomuzeum.hu homlapon láthatók.



HA-LIT


A selejtezést követően, 1964. március 2-án Ferihegyről, a saját szárnyán, Szombathelyre repült. Először a Gayer parkban állították ki, majd Tófürdőre a strandra került. 1972 körül elbontották.
További részletek a honlap szerkesztőjénél, illetve retronom.hu index php node 15443

HA-LIU

A selejtezést követően, 1964. május 20-án, több társával együtt átadták a Magyar Néphadseregnek. Hadrendbe nem állították, így a saját kerekein, Ferihegyről, a Szentendrén lévő Honvéd Kossuth Akadémia udvarára vontatták, az Ivánszky Hubert vezette Malév műszaki szolgálat, és Kertész Gyula, a Magyar Néphadsereg légierejének tisztjének a közreműködésével.


Az útvonalat előzetesen bejárták, de egy-két dologra nem gondoltak. Az üres, benzin és más felszerelés nélküli repülőgép futószára kirugózott, így az előzetesen mért értéknél magasabb volt, ennek az lett a következménye, hogy az Aquincum mellett lévő vasúti híd alatt nem fért át, komoly fennakadást okozva ezzel a közlekedésben. A szemlygépkocsik még elfértek, de a nagyobb járművek és a buszok már nem. Az utasok leszálltak, átsétáltak a híd alatt, és az ingajáratban közlekedő másik busszal folytatták útjukat. Végül a kerekek leersztése után sikerült áttuszkolni a repülőgépe, majd ismét felpumpálás után folytatta útját. A másik gond a buszmegállók oszlopai volt. Ezzel sem számoltak, így a haladás során le kellett dönteni, majd újra felállítani. Már a cél előtt egy újabb akadály jött, egy gyaloghíd korlátja, ezt is le kellett vágni, majd visszahegeszteni.

Itt tartózkodása nem volt hosszú, 1968 februárjában a 22 AKÖV speciális járművén Szegedre az ottani vidámparkba szállították.




Szegeden 1968. február 14-én.


Kiállítva a vidámparkban fénykorában.


Sajnos értékét vesztve mostoha sorsra jutott, majd egy tűzeset következtében súlyosan kiégett.

2001-ben a Goldtimer Alapítvány a helyi repülőtérre szállította, megmentve ezzel a feldarabolástól.

Közel évre rá 2002 januárjában a Goldtimer Alapítvány, bázisára, Budaörsre szállította, hogy feljavítás után Szolnokra a múzeumba a HA-LIX helyére kerüljön.


A törzs szerkezetének súlyos rongálódása, és az időközben szintén megmentésre váró, Pécs vidámparkjában pusztuló, de sokkal jobb állapotban lévő, néhai HA-LIS átvétele megpecsételte sorsát.

A Ferihegy Repülőgép Emlékparkban született HA-MAL Il-14-es felújító csoport, ma Repüléstörténeti Értékmentő Egyesület. a megmentett orr-részt, a HA-LIX újrarepülésének 10-ik évfordulója alkalmára, ajándékként rendbehozta, és klubszobává alakította.


HA-LIV


A használatból kivonást követően, 1966. augusztus 12-én a repülőgép, a saját szárnyán, Dunaújvárosba repült. A Kisapostagi repülőtérre érkezése után még két alkalommal sétarepülésre vitte a város lakóit. Végezetül a helyi vidámparkban a Ságvári kilátónál helyezik el.


Nem sokáig állt a látogatók örömére, barbár kezek tönkre tetrték.
Elhagyatva állt a domb tetején,/>

majd az orrészét elpusztító tűzeset után elbontották.
További részletek a honlap szerkesztőjénél.

HA-LIX

Az 1990-es évek közepén a Goldtimer Alapítvány, más példákat követve, egy nagy utasforgalmi repülőgép üzembeállíását tűzte ki célul. Hosszú külföldi és belföldi kutatások után, a legkedvezőbbnek a Szolnokon lévő 209-es számú Li-2 bizonyúlt. Sikerült a Szolnoki Repülési Múzeum Alapítvánnyal egyezségre jutni, és 1997 júniusában elkezdőtek az előkészítő munkálatok, a részegységek, motorok, szárnyak, vezérsíkok leszerelése és Budaörsre szállítása.



Szeptember 30-án a "fődarab", a törzs is útnak indult, majd október 1-én, hajnalban érkezett Budaörsre.