Honlap frissítés 028. - 2023. december 29. – Festés, Történet -
WEB update 028. - 29 December 2023. - Festés, Történet (Paiting and History) -
Megjelent a Li-2 (HA-LIX) újrarepülésének 10. évfordulója alkalmából készült összefoglaló DVD.
Azon személyek, akik minimum 2000 Forinttal támogatják az alapítványt, egy DVD-t kapnak ajándékba.
Érdeklődni itt a honlapon, illetve info@goldtimer.hu címen lehet.
Észak-Koreában három különböző repülőtéren 18 darab Li-2 fedezhető fel a műhold felvételeken. Talán üzemképes még valamelyik.
1. A HA-LIFerencet baleset érte valahol 1947. július és 1949. augusztus 20. között.
3. Keresek fényképet a 70-es évek elején még meglévő, a Mázsatéren álló (Budapest, Kőbánya,) HA-LIW nevű Li-2-ről. A 70-es évek eleje érdekel, de a „Kispilóta” vendéglős (HA-LIA) képek is jöhetnek.
4. A vidéki városokban kiállított repülőgépek későbbi sorsáról keresek adatokat. Természetesen a fényképeket is várom.
Ha a fenti gépekről rendelkezik információval, kérem jelezze itt!
A Magyar Néphadsereg részére 1949. szeptember 9-én és 10-én érkeztek meg Kecskemétre az első Li-2T típusú repülőgépek. Ezek a 18433109-es, a 18433201-es, a 18433203-as és a 18433209-es gyártási számúak voltak. A nyilvántartásban S-101, S-102, S-103 és S-104 jelzéssel szerepeltek, de időközben megváltozott a jelzésrendszer, és ezek már nem kerültek felfestésre. Átvételüket követően, néhány nap múlva, 13-án Mátyásföldre repülték át a repülőgépeket, ahol az I. Önálló Szállítórepülő Raj kötelékében megkezdték velük a pilóták típusátképzését. Rövidesen intézkedés történt az egyes repülőgépek felhasználását illetően. Így egy repülőgéppel szállító feladatokat láttak el (109-es), a többi a Repülő Műszaki Intézethez (REMI) került légifotó-térképész (201-es), célvontató (209-es), illetve a Kilián György Repülő Műszaki Főiskola részére megfigyelő-tantermi célokra történő átalakításra (203-as). A Rákóczi Hadrend keretében megalakították a 16. Vegyes Repülőszázadot. Mivel a MASZOVLET 1950. május 7-én az újonnan átadott Ferihegyi repülőtérre költözött, így a megüresedett Budaörsi repülőteret jelölték ki állomáshelyéül Szolnok helyett. 1950. szeptember 19-éig újabb három darabbal bővült a légierő szállítógép flottája. Gyártási számaik szerint a 18435901-es augusztus 5-én, a 18435902-es augusztus 8-án, a 18436306-os pedig szeptember 19-én érkezett, amelyek közül ez utóbbi Li-2P változat volt.
1951 márciusáig két darab repülőgép a 35. Vegyes Repülőezrednél, három darab a 16. Szállítórepülő Ezrednél, egy darab továbbra is a Kilián iskolán, a 306-os pedig kormánygépként üzemelt. Az 1951. április 4-i díszszemlén Jak-11-es vadász kísérettel bemutatkoztak a nagyközönség előtt is. 1951. október 1-jét követően Kiskunfélegyházán megalakult a 37. számú Önálló Felderítő és Célvontató Század, illetve Budaörsön a 49. számú Önálló Szállítórepülő Század. Részükre október 10-én három darab Li-2T, a 18439306-os, a 18439307-es és a 18439310-es gyári számú, október 24-én pedig három darab Li-2P, a 18439503-as, a 18439504-es és a 18439505-ös gyári számú repülőgép érkezett be. December 3-án egy újabb repülőgéppel bővült az állomány, a november 19-én, a szovjet légierő által Pápán leszállásra kényszerített amerikai C-47-essel, amely a Néphadsereg kötelékében a 026-os fedélzeti számot kapta.
Az 1952. január 15-én érkezett 23441007-es gyári számú Li-2P-vel, majd a március 27-én érkezett újabb öt darab, 23441206-os, 23441209-es, 23441210-es, 23441301-es és 23441303-as gyári számú Li-2T típusú repülőgépekkel együtt 19-re bővült a légierő szállító-repülőgép flottája. A fedélzeti számok a repülőgépek többségénél megegyeztek a gyártási szám utolsó három számjegyével. Az időközben a MASZOVLET-nek átadott 23441007-es gyári számú repülőgép pótlására 1952. július 1-jén megérkezett a 23442803-as gyári számú Li-2P repülőgép is, amely a 209-es, az 503-as, az 504-es és az 505-ös fedélzeti számú utasgépekkel együtt a katonai vezetés, illetve az államapparátus vezetőinek rendelkezésére állt. A Néphadsereg Li-2-es repülőgépei ejtőernyős „deszant”, személy-, áru- és sebesültszállítási feladatok ellátására voltak felszerelve. Szolnokon a Kilián György Repülő Műszaki Főiskola 18433203-as gyári számú gépének utasterében navigációs és légi megfigyelő hajózó képzés céljára műszeregységeket szereltek fel.
Az ötvenes években, az április 4-i katonai felvonulások alkalmával, a légierő bemutatóján rendszeresen szerepelt a „Teve” Díszelgő Század, amely hármas kötelékekben repült el a felvonulási tér fölött. A Magyar Néphadsereg részére négy év során összesen 20 darab Li-2-est szállítottak, amelyek közül egy a MASZOVLET-hez került, kettőt pedig balesetben elveszítettek.
1957-ben 14 darab (13 Li-2-es és egy C-47-es) repülőgépet átadtak a MALÉV-nek, a megmaradt négy repülőgép pedig Kecskemétre települt. Gyári számaik 18433109, 18433201, 18435902 és 18439503 voltak. 1958. december 1-jén e négy repülőgéppel megalakították a 86. számú Vegyes Repülő Századot.
1963-ban, illetve 1964-ben a MALÉV felkínálta repülőgépeit a Néphadseregnek. Öt repülőgép került vissza de hadrendbe csak kettőt álltottak. Ezek Szolnokra, illetve utolsó állomáshelyükre, Szentkirályszabadjára kerültek. A már rendszerben álló Il-14-esek, majd az azokat követő An-24-esek ellátták a hadsereg személyszállítási feladatait, a Mi-8-as helikopterek és az An-26-osok megérkezésével pedig a deszant területről is fokozatosan kiszorultak a Li-2-esek. Végül, 1975-ben megszüntették alkalmazásukat. Hadrendben utoljára a 109-es, a 206-os, a 209-es és az 503-as oldalszámú repülőgépek szerepeltek.
18433109 - 1974-ben selejtezték, majd a Zánkai Úttörőtábor haditechnikai parkjában volt látható 1975-től. 1989. május 2-án döntés született a bontásról, 1991-ben már nem volt a helyén.
18433201 - 1964-es selejtezése után Szolnokra szállították, helyébe a MALÉV-től kapott 23441206 (HA-LIQ) állt. 1983-ban Budakeszire vontatták földi gyakorlások céljára az ott elégett 503-as számú repülőgép pótlására. Ott 1994-ig „szolgált”, majd szétbontották.
18433203 - 1957-ben a MALÉV átvette (HA-LIY). A Néphadsereghez nem került vissza.
18433209 - 1957-től a MALÉV-nál (HA-LIX). 1964-ben visszakerült a Néphadsereghez. 1973-as selejtezése után Szolnokon a Kilián György Repülő Műszaki Főiskola Múzeumában kiállították. 1997-ben Budaörsre vontatták, ahol a GoldTimer Alapítvány nagyjavította. A repülőképes állapotba hozott repülőgép 2001. szeptember 21.-én emelkedett ismét a levegőbe. Huszonkét év elteltével napjainkban is üzemlépesen látja el feladatát.
18435901 - 1957-ben a MALÉV vette át (HA-LIT). A Néphadsereghez nem került vissza.
18435902 - Mindig katonai repülőgép volt. Ferihegyen nagyjavításra várt, de helyére a MALÉV-tól kapott 18433209 (HA-LIX) került. 1964-es selejtezését követően 1966. június 15-én még tűzoltók gyakorlatoztak rajta, majd elbontották.
18436306 - 1952. december 12-én erős oldalszélben történt leszállásnál Kunmadarason megsérült, ekkor selejtezték.
18439306 - 1957-től a MALÉV állományában (HA-LIU), majd 1964-ben visszakerült a Néphadsereghez. 1965-as selejtezését követően előbb Szentendrén, majd Szegeden állították ki.
18439307 - 1957-ben a MALÉV vette át (HA-LIW). A Néphadsereghez nem került vissza.
18439310 - 1957-ben a MALÉV-nek adták át (HA-LIV). A Néphadsereghez nem került vissza.
18439503 - Mindig katonai gép volt. 1974-es selejtezése után Budakeszire szállították, ahol terrorista-ellenes akciócsoportok gyakorlatoztak rajta. 1982-ben elégett.
18439504 - 1957-ben a MALÉV-hez került (HA-LIP), majd 1964-ben vissza a Néphadsereghez. 1965-es selejtezése után Szolnokon maradt. Később magán tulajdonba került, és Bócsa község határában állították ki.
18439505 - 1957-ben a MALÉV átvette (HA-LIO). A Néphadsereg kötelékébe nem került vissza.
23441007 - 1952-ben a MASZOVLET-hez került HA-LIM jellel. A Néphadsereg csak rövid ideig használta.
23441206 - 1957-ben a MALÉV állományába jutott (HA-LIQ), majd 1964-ben visszaadták a légierőnek. 1974-es selejtezését követően Budaörsön átadták a Közlekedési Múzeumnak. 1980-ban Farkas-hegyre, a MÉM oktató bázisa elé, később, 1992 után, a Budaörsi repülőtérre vontatták. Jelenleg Budapesten a Ferihegyi repülőtér repülőgép-múzeumában, az Aeroparkban látható kiállítva.
23441209 - 1957-ben a MALÉV-hoz került (HA-LIZ) jellel, majd 1964-ben visszaadták a Néphadseregnek. A Zalka Máté Katonai Főiskolához vontatták (Budapest, Üllői út), majd pár év elteltével szétbontották.
23441210 - 1952. augusztus 22-én, éjszakai gyakorló repülés során, egy motorral történő repülés gyakorlása közben, hibás oldalkormány-trimmelés miatt Apajpuszta térségében lezuhant, és megsemmisült.
23441301 - 1957-ben a MALÉV vette át (HA-LIS). A Néphadsereghez nem került vissza.
23441303 - 1957-től a MALÉV állományában (HA-LIR). A Néphadsereghez nem került vissza.
23441803 - 1957-ben a MALÉV-hoz került, (HA-LIN). A Néphadsereghez nem került vissza.