Honlap frissítés 028. - 2023. december 29. – Festés, Történet -
WEB update 028. - 29 December 2023. - Festés, Történet (Paiting and History) -
Megjelent a Li-2 (HA-LIX) újrarepülésének 10. évfordulója alkalmából készült összefoglaló DVD.
Azon személyek, akik minimum 2000 Forinttal támogatják az alapítványt, egy DVD-t kapnak ajándékba.
Érdeklődni itt a honlapon, illetve info@goldtimer.hu címen lehet.
Észak-Koreában három különböző repülőtéren 18 darab Li-2 fedezhető fel a műhold felvételeken. Talán üzemképes még valamelyik.
1. A HA-LIFerencet baleset érte valahol 1947. július és 1949. augusztus 20. között.
3. Keresek fényképet a 70-es évek elején még meglévő, a Mázsatéren álló (Budapest, Kőbánya,) HA-LIW nevű Li-2-ről. A 70-es évek eleje érdekel, de a „Kispilóta” vendéglős (HA-LIA) képek is jöhetnek.
4. A vidéki városokban kiállított repülőgépek későbbi sorsáról keresek adatokat. Természetesen a fényképeket is várom.
Ha a fenti gépekről rendelkezik információval, kérem jelezze itt!
A Li-2-es típusú repülőgép szerkezeti felépítése az alaptípustól, a DC-3-astól lényegében csak abban különbözött, hogy az amerikai szerelvénygyártmányokról szovjet szerelvényekre tértek át, valamint néhány szerkezeti megerősítést végeztek a farokfelületek és a törzs egyes szerkezeti elemeiben. Ezen kívül kisebb teljesítményű motorokat építettek be, amelynek következtében csökkent a repülőgép utazó- és maximális sebessége, valamint emelkedőképessége.
A sárkány szerkezetének – mely ún héjszerkezet – nagy szilárdsági tartaléka van, amely biztosítja a repülőgép megbízhatóságát és hosszú élettartamát. Burkolata eloxált magnéziumtartalmú alumíniumötvözet. A teljes szerkezet szegecseléssel, a megerősített csomópontok pedig alumíniumötvözetből, sajtolással készültek. Érdekessége a szárnynak, hogy a három főtartó a hosszmerevítőkkel külön, leszerelhetően kapcsolódik a szárnyközéprész megfelelő hosszmerevítőihez, csavarkötéssel. Ez szárnyanként 325 db csavart jelent. A kormánylapok fémszerkezetűek, borításuk vászon. A szárnyközéprész csavarokkal kapcsolódik a törzshöz.
A szárnyakban találhatók a benzintartályok, összesen 3100 liter befogadóképességgel. A két olajtartály térfogata 256 liter. Ezek külön-külön az egyes motorgondolák belsejében vannak elhelyezve.
A két darab kilenchengeres, 1000 LE-s (735 kW) AS-62 IR léghűtéses csillagmotor két oldalon a szárnyközéprészre épített motorgondolák elején helyezkedik el, kör keresztmetszetű NACA burkolattal ellátva. A motorok háromágú, 3,4 m átmérőjű VIS-21 típusú légcsavarokat hajtanak meg, amelyek állásszöge hidraulikusan állítható.
A hidraulikusan behúzható főfutó kerekek a motorgondolákba húzódnak be. A futómű félig behúzható megoldású, ami azt jelenti, hogy behúzott állapotban a kerekek félig kiállnak a gondolából, így behúzott futóval való leszállásnál is érik a kerekek a földet, ami nagyban lecsökkenti a gép sérülésének valószínűségét. Nemcsak a futóműbehúzás, hanem a fékszárnymozgatás és a kerékfékezés is hidraulikus úton történik. A fékszárny a törzs alatt is végighúzódik, terpeszlap rendszerű. A kormányok mozgatása acélhuzalos megoldású.
Az utastér fűtése a régebbi gépeken ún. „mosókonyhás” megoldású volt, azaz kipufogógázzal fűtött vízgőzt cirkuláltattak a fűtőrendszerben. Később áttértek az ún. „Dakota” fűtésre, amelynek lényege, hogy a külső levegőt torlónyomással átáramoltatták a kipufogódobban elhelyezett hőcserélőn, majd ezzel a melegített levegővel egy keverőszelepen keresztül fűtötték az utasteret. A pilótakabin fűtését a „Dakota” fűtés előtt BO-10 benzines légmelegítővel oldották meg. A jegesedésgátló berendezés a pilótafülke ablakán és a légcsavar esetében alkohollal, a szárnyon a kipufogógáz által melegített levegős fűtéssel, a vezérsíkok belépőélén pedig BO-20 benzines légmelegítős fűtéssel működött.
A repülőgép a szokásos motorellenőrző és navigációs műszereken kívül rádió adó-vevő berendezéssel (amely kezdetben morzeüzemben működött), fedélzeti rádiótelefonnal, rádióiránytűvel, rádiómagasság-mérővel és robotpilótával is fel volt szerelve.
A pilótafülkében jobb és baloldalon egy-egy pilótaülés található, közöttük pedig a gázkarszekrény. A baloldali pilóta (gépparancsnok) ülése mögött nyert elhelyezést a hajózószerelő ülőhelye, a jobboldali pilótaülés mögött pedig, a rádiókészüléknél a fedélzeti rádiós foglal helyet. A vezetőfülkét válaszfallal és ajtóval különítették el az utastértől. A hajózószerelő és a rádiós részére a vezetőfülke két oldalán egy-egy kisméretű ablakot alakítottak ki. A pilótakabin mennyezetén vészkijárati nyílás, valamint a kabin baloldalán kisméretű vészkijárati ajtó található.
Az utastér mindkét oldalán 7-7 darab szögletes ablak van. Ezek mellett helyezkednek el a nagyméretű, párnázott utasülések két sorban. A baloldali sor kettős ülésekből áll, jobb oldalon pedig egyes ülések vannak, így 21 utas részére nyílik elhelyezési lehetőség. A MASZOVLET, illetve a MALÉV által üzemeltetett gépek 21 személyesek voltak, a HA-LIH és a HA-LII kísérletképpen 28 személyes változatban is üzemelt. Külföldi járatokon általában 14-15 személyes kialakításban szállították az utasokat a Li-2-esek. (A DC-3-as gépek 28 vagy 32 személyesek, azaz mindkét oldalon kétsoros üléselrendezésűek.) Az utastér jobboldalán, az ablaksor mögött van az ovális, kifelé (későbbi gyártmányoknál befelé) nyíló bejárati ajtó. Vele szemben baloldalon a Li-2T típusnál nagyméretű teherrakodó ajtót képeztek ki. (A C-47-esből átalakított DC-3-as típusoknál az utasok közlekedését szolgáló ajtó is baloldalon van.) Az utastér hátsó részén nyert elhelyezést a mosdó, azaz WC-fülke, valamint egy ajtó, amelyen át a csomagtérbe, illetve a farokrészbe lehet bejutni. A csomagok ki- és berakására baloldalon, a törzs hátsó részén külön kis rakodóajtó található. Az utastér hátsó végében lehetett az utaskísérő részére egy kis konyhafülkét kialakítani. A ruhanemű elhelyezésére az ablaksor felett elhelyezett kalaptartó szolgált.
Számítási adatok a Li-2-es repülőgép kereskedelmi terhelésének megállapításához (HA-LIZ)
Forgalmi útja: | Külföldi | Belföldi | ||
A szállítás célja: | Utas | Teher | Utas | |
Üres tömeg: | 8065 kg | 7760 kg | 8065 kg | |
Maximális felszállótömeg: | 10700 kg | 11500 kg | 10700 kg | |
Átlagsebesség: | 230 km/ó | 230 km/ó | 230 km/ó | |
Tüzelőanyag az útvonalra: | 223 kg/ó | 223 kg/ó | 223 kg/ó | |
Tüzelőanyag-tartalék: | 335 kg | 335 kg | 223 kg | |
Kifogyaszthatatlan tüzelőanyag: | 75 kg | 75 kg | 75 kg | |
Olajmennyiség: | 140 kg | 140 kg | 140 kg | |
Jégtelenítő folyadék: | 25 kg | 25 kg | --- | |
Víz a mosdóban: | 20 kg | --- | 10 kg | |
A büfé ellátmánya: | 30 kg | --- | --- | |
A személyzet tagjainak száma: | 5 fő | 4 fő | 4 fő | 5 fő |
A személyzet számított tömege: | 400 kg | 320 kg | 320 kg | 400 kg |
Műszaki adatok az AS-62IR típusú motorral szerelt repülőgépekre
A repülőgép méretei: | Hossza: | 19,65 m |
Magassága a földön állva: | 5,15 m | |
Vízszintesen mért magassága: | 7,10 m | |
A szárny fesztávolsága: | 28,81 m | |
A szárny felülete: | 91,69 m2 | |
A szárny „V” beállítási szöge: | 5° | |
Az utasfülke: | Szélessége: | 2,34 m |
Hossza: | 9,15 m | |
Magassága: | 1,98 m (utas), 2,01 m (teher) | |
Hasznos térfogata: | 35,23 m3 (utas), 42,80 m3 (teher) | |
A csomagtér: | Térfogata: | 4,58 m3 |
Az első csomagtér ajtajának mérete: | 0,558 m x 0,915 m | |
A hátsó csomagtér ajtajának mérete: | 0,711 m x 0,609 m | |
Tömegadatok: | Az üres gép tömege: | 7500 – 8000 kg |
Maximális kereskedelmi terhelés: | 2440 kg (a MALÉV-nél 2500 kg) | |
Maximális felszállótömeg: | 11500 kg (a MALÉV-nél 10700–11280 kg) | |
Tüzelőanyag: | Térfogata: | 3100 l |
Normál tankolás esetén: | 2320 l | |
Maximális tankolás esetén: | 3100 l | |
Motoradatok: | Típus: | AS-62IR |
Hengerek száma: | 9 | |
Hengerek térfogata: | 29700 cm3 | |
Elrendezése: | egysoros, csillag | |
Normál teljesítmény: | 840 LE (617 kW) | |
Maximális teljesítmény: | 1000 LE (735 kW) | |
Fogyasztás: | 223 kg/ó; 43,4 kg/LE | |
Repülési adatok: | Utazósebesség: | 230 km/ó, ill. 220 km/ó |
Maximális sebesség: | 280 km/ó | |
Utazómagasság: | 1500 – 4500 m | |
Maximális repülési magasság: | 5600 m | |
Felszállási úthossz: | 420 m | |
Leszállási úthossz: | 390 m | |
Leszállósebesség: | 100 – 105 km/ó | |
Emelkedési sebesség: | 3,9 m/s | |
Személyzet létszáma: | 4 – 5 fő | |
Szállítható utasok száma: | 14 – 21 fő | |
Hatótávolság max. terheléssel: | 450 km | |
Hatótávolság normál terheléssel: | 2170 km (navigációs tartalékkal) | |
Maximális hatótávolság: | 2500 km (300 kg terheléssel) |