A repülőgép műszaki ismertetése

A Li-2-es típusú repülőgép szerkezeti felépítése az alaptípustól, a DC-3-astól lényegében csak abban különbözött, hogy az amerikai szerelvénygyártmányokról szovjet szerelvényekre tértek át, valamint néhány szerkezeti megerősítést végeztek a farokfelületek és a törzs egyes szerkezeti elemeiben. Ezen kívül kisebb teljesítményű motorokat építettek be, amelynek következtében csökkent a repülőgép utazó- és maximális sebessége, valamint emelkedőképessége.

A sárkány szerkezetének – mely ún héjszerkezet – nagy szilárdsági tartaléka van, amely biztosítja a repülőgép megbízhatóságát és hosszú élettartamát. Burkolata eloxált magnéziumtartalmú alumíniumötvözet. A teljes szerkezet szegecseléssel, a megerősített csomópontok pedig alumíniumötvözetből, sajtolással készültek. Érdekessége a szárnynak, hogy a három főtartó a hosszmerevítőkkel külön, leszerelhetően kapcsolódik a szárnyközéprész megfelelő hosszmerevítőihez, csavarkötéssel. Ez szárnyanként 325 db csavart jelent. A kormánylapok fémszerkezetűek, borításuk vászon. A szárnyközéprész csavarokkal kapcsolódik a törzshöz.

A szárnyakban találhatók a benzintartályok, összesen 3100 liter befogadóképességgel. A két olajtartály térfogata 256 liter. Ezek külön-külön az egyes motorgondolák belsejében vannak elhelyezve.

A két darab kilenchengeres, 1000 LE-s (735 kW) AS-62 IR léghűtéses csillagmotor két oldalon a szárnyközéprészre épített motorgondolák elején helyezkedik el, kör keresztmetszetű NACA burkolattal ellátva. A motorok háromágú, 3,4 m átmérőjű VIS-21 típusú légcsavarokat hajtanak meg, amelyek állásszöge hidraulikusan állítható.

A hidraulikusan behúzható főfutó kerekek a motorgondolákba húzódnak be. A futómű félig behúzható megoldású, ami azt jelenti, hogy behúzott állapotban a kerekek félig kiállnak a gondolából, így behúzott futóval való leszállásnál is érik a kerekek a földet, ami nagyban lecsökkenti a gép sérülésének valószínűségét. Nemcsak a futóműbehúzás, hanem a fékszárnymozgatás és a kerékfékezés is hidraulikus úton történik. A fékszárny a törzs alatt is végighúzódik, terpeszlap rendszerű. A kormányok mozgatása acélhuzalos megoldású.

Az utastér fűtése a régebbi gépeken ún. „mosókonyhás” megoldású volt, azaz kipufogógázzal fűtött vízgőzt cirkuláltattak a fűtőrendszerben. Később áttértek az ún. „Dakota” fűtésre, amelynek lényege, hogy a külső levegőt torlónyomással átáramoltatták a kipufogódobban elhelyezett hőcserélőn, majd ezzel a melegített levegővel egy keverőszelepen keresztül fűtötték az utasteret. A pilótakabin fűtését a „Dakota” fűtés előtt BO-10 benzines légmelegítővel oldották meg. A jegesedésgátló berendezés a pilótafülke ablakán és a légcsavar esetében alkohollal, a szárnyon a kipufogógáz által melegített levegős fűtéssel, a vezérsíkok belépőélén pedig BO-20 benzines légmelegítős fűtéssel működött.

A repülőgép a szokásos motorellenőrző és navigációs műszereken kívül rádió adó-vevő berendezéssel (amely kezdetben morzeüzemben működött), fedélzeti rádiótelefonnal, rádióiránytűvel, rádiómagasság-mérővel és robotpilótával is fel volt szerelve.

A pilótafülkében jobb és baloldalon egy-egy pilótaülés található, közöttük pedig a gázkarszekrény. A baloldali pilóta (gépparancsnok) ülése mögött nyert elhelyezést a hajózószerelő ülőhelye, a jobboldali pilótaülés mögött pedig, a rádiókészüléknél a fedélzeti rádiós foglal helyet. A vezetőfülkét válaszfallal és ajtóval különítették el az utastértől. A hajózószerelő és a rádiós részére a vezetőfülke két oldalán egy-egy kisméretű ablakot alakítottak ki. A pilótakabin mennyezetén vészkijárati nyílás, valamint a kabin baloldalán kisméretű vészkijárati ajtó található.

Az utastér mindkét oldalán 7-7 darab szögletes ablak van. Ezek mellett helyezkednek el a nagyméretű, párnázott utasülések két sorban. A baloldali sor kettős ülésekből áll, jobb oldalon pedig egyes ülések vannak, így 21 utas részére nyílik elhelyezési lehetőség. A MASZOVLET, illetve a MALÉV által üzemeltetett gépek 21 személyesek voltak, a HA-LIH és a HA-LII kísérletképpen 28 személyes változatban is üzemelt. Külföldi járatokon általában 14-15 személyes kialakításban szállították az utasokat a Li-2-esek. (A DC-3-as gépek 28 vagy 32 személyesek, azaz mindkét oldalon kétsoros üléselrendezésűek.) Az utastér jobboldalán, az ablaksor mögött van az ovális, kifelé (későbbi gyártmányoknál befelé) nyíló bejárati ajtó. Vele szemben baloldalon a Li-2T típusnál nagyméretű teherrakodó ajtót képeztek ki. (A C-47-esből átalakított DC-3-as típusoknál az utasok közlekedését szolgáló ajtó is baloldalon van.) Az utastér hátsó részén nyert elhelyezést a mosdó, azaz WC-fülke, valamint egy ajtó, amelyen át a csomagtérbe, illetve a farokrészbe lehet bejutni. A csomagok ki- és berakására baloldalon, a törzs hátsó részén külön kis rakodóajtó található. Az utastér hátsó végében lehetett az utaskísérő részére egy kis konyhafülkét kialakítani. A ruhanemű elhelyezésére az ablaksor felett elhelyezett kalaptartó szolgált.

Számítási adatok a Li-2-es repülőgép kereskedelmi terhelésének megállapításához (HA-LIZ)

Forgalmi útja: Külföldi Belföldi
A szállítás célja: UtasTeher Utas
Üres tömeg: 8065 kg 7760 kg 8065 kg
Maximális felszállótömeg: 10700 kg 11500 kg 10700 kg
Átlagsebesség: 230 km/ó 230 km/ó 230 km/ó
Tüzelőanyag az útvonalra: 223 kg/ó 223 kg/ó 223 kg/ó
Tüzelőanyag-tartalék: 335 kg 335 kg 223 kg
Kifogyaszthatatlan tüzelőanyag: 75 kg 75 kg 75 kg
Olajmennyiség: 140 kg 140 kg 140 kg
Jégtelenítő folyadék: 25 kg 25 kg ---
Víz a mosdóban: 20 kg --- 10 kg
A büfé ellátmánya: 30 kg --- ---
A személyzet tagjainak száma: 5 fő 4 fő 4 fő 5 fő
A személyzet számított tömege: 400 kg 320 kg 320 kg 400 kg

Műszaki adatok az AS-62IR típusú motorral szerelt repülőgépekre

A repülőgép méretei:Hossza:19,65 m
Magassága a földön állva:5,15 m
Vízszintesen mért magassága:7,10 m
A szárny fesztávolsága:28,81 m
A szárny felülete:91,69 m2
A szárny „V” beállítási szöge:
Az utasfülke:Szélessége:2,34 m
Hossza:9,15 m
Magassága:1,98 m (utas), 2,01 m (teher)
Hasznos térfogata:35,23 m3 (utas), 42,80 m3 (teher)
A csomagtér:Térfogata:4,58 m3
Az első csomagtér ajtajának mérete:0,558 m x 0,915 m
A hátsó csomagtér ajtajának mérete:0,711 m x 0,609 m
Tömegadatok:Az üres gép tömege:7500 – 8000 kg
Maximális kereskedelmi terhelés:2440 kg (a MALÉV-nél 2500 kg)
Maximális felszállótömeg:11500 kg (a MALÉV-nél 10700–11280 kg)
Tüzelőanyag:Térfogata:3100 l
Normál tankolás esetén:2320 l
Maximális tankolás esetén:3100 l
Motoradatok:Típus:AS-62IR
Hengerek száma:9
Hengerek térfogata:29700 cm3
Elrendezése:egysoros, csillag
Normál teljesítmény:840 LE (617 kW)
Maximális teljesítmény:1000 LE (735 kW)
Fogyasztás:223 kg/ó; 43,4 kg/LE
Repülési adatok:Utazósebesség:230 km/ó, ill. 220 km/ó
Maximális sebesség:280 km/ó
Utazómagasság:1500 – 4500 m
Maximális repülési magasság:5600 m
Felszállási úthossz:420 m
Leszállási úthossz:390 m
Leszállósebesség:100 – 105 km/ó
Emelkedési sebesség:3,9 m/s
Személyzet létszáma:4 – 5 fő
Szállítható utasok száma:14 – 21 fő
Hatótávolság max. terheléssel:450 km
Hatótávolság normál terheléssel:2170 km (navigációs tartalékkal)
Maximális hatótávolság:2500 km (300 kg terheléssel)
műszerfal