HA-LIA és egy Mig-15 találkozása
| Forrás:Szűcs József Near miss könyve. |
| 1951. június 20-án kora délután a HA-LIA lajstromjelű, Li-2P típusú repülőgép egészségügyi feladatot kapott, |
| egy óvoda negyven szamárköhögéses gyermekét és két dadus vitt fel 2000-3000 méter magasba. Az akkori orvosi vélemény szerint |
| a tiszta, oxigénben szegény levegő hatásos terápia a betegségre. Közben a repülőgép személyzete, |
| befüggönyözött pilóta ablakok mellett, a műszeres repülést oktatta, gyakorolta a monori NDB adó és Ferihegy között. |
| Már 40 perce voltak a levegőben, amikor a kapitány oldalán megjelent egy vörös csillagos Mig-15-ös, |
| a lassú sebességet nem tudta tartani, billegtetett és továbbhaladt. Egy perc múlva ismét megjelent és |
| pilótája vadul mutogatott lefelé. Amikor már harmadszor jött, a másodpilóta oldalánál egy rövid fényjelzős gépágyúsorozattal |
| jelezte, hogy komoly a szándéka. A kapitány úgy döntött, hogy a feladat befejezése előtt leszállnak Ferihegyen. |
| Közben az ejtőernyősöket, Vecsés határában, ugrató HA-LIG és egy lengyel Il-12-es is hasonlóan járt, ők is igyekezve leszálltak. |
| Ezek után a MIG áthúzott a beton felett és egy orsóval elbúcsúzott. |
| Mint később kiderült egy félreértelmezett lajstromjel miatt riasztották, így vált gyanússá a szokatlan magasságban ide-oda járó |
| HA-LIA repülőgép, majd az ejtőernyősöket (mint diverzánsokat) szóró HA-LIG, valamint az idegen lajstromjelű furcsa formájú |
| lengyel Il-12-es. |
A személyzet tagjai: | |
Lelkes Lajos | parancsnok |
Szűcs József | navigátor gyakornok |
Zlatár János (Mátyás) | rádiótávirász |
Tóth Sándor | hajózó-szerelő |
Egy USAF C-47 esete
| Forrás: Günter G. Endres, Markó György - Egy volt "kém"-repülőgép Malév színekben, Magyar Repüléstörténeti Társaság X. Konferencia anyaga, |
| Dr Moys Péter - TSA, Magyar Repüléstörténeti Társaság XX. Konferencia anyaga, Földesi László IHO cikk, |
| átadási jegyzőkönyv, (sajnos hiányos) és saját kutatások. Megjegyzés: bizonyos források másként említik és értékelik az esetet. |
| 1951. november 19-én délelőtt 11 órakor a németországi Erding mellett lévő támaszpontról felszállt, az USAF 85. Légi Ellátó Ezred (Air Depot Wing) |
| 12. számú egységének (Erding Air Depot) állományába tartozó 43-16026-os jelű 20492 gyártási számú C-47A-90-DL típusú repülőgépe, |
| hogy Belgrádba az Amerikai Követségre szállítsa, a légierő attasé ellátmányát. |
| A tervezett útvonal Erding – München – Innsbruck – Bolzano – Velence – Udine – Ljubljana – Zágráb – Sela – Sisak – Belgrád. |
| A repülés nagy részén kedvezőtlen volt az időjárás, 5000 feet (1500 m) felhőalap, foltokban látható földterület. |
| Az Innsbruck-ból sugárzott rádió irányadó is bizonytalan volt, így a földfelszín szerint navigáltak. |
| Már ekkor, 14:01, időpontban, Zákánynál berepült egy rövid időre Magyarország fölé, a Dél-nyugati határvidéken, |
| Csurgó, Barcs, Vajszó fölött, többször kőrözve. A magyar légvédelmi tüzérség ütegei több lövést adtak le rá, erdmény nélkül. |
| A repülőgép Nagyharsánynál, Dél-keleti irányban, 14:35 perckor elhagyta sz ország légterét. |
| Amikor a repülőgép Belgrád közelébe került,a személyzet megpróbálta elérni a reptérirányítást, de nem sikerült. |
| Úgy döntöttek, hogy visszafordulnak Udine felé. 16:20 körüli időpontban hívták Frankfurtot, hogy próbálják meghatározni a helyüket, |
| mert fogytán az üzemanyag és besötétedett. |
| Frankfurt is javasolta, hogy próbáljanak leszállni Udine repülőterére. |
| 16:00 körül a román légvédelmi szervek értesítették magyar partnereiket, hogy Arad felöl egy ismeretlen repülőgép Nyugat felé halad. |
| Egy magyar légi figyelő őrs 16 óra 22 perckor, Eleknél, észlelte az újabb határsértést, és riasztást adott le. |
| Eközben a repülőgép kiadta az SOS vészjelet, bekapcsolták (eddig kikapcsolt) a helyzetjelző fényeket, |
| sőt fényszóró villogtatásával is jelezték bajbajutott helyzetüket. |
| 17:40 körül feltűnt egy szovjet, az 5. gárda-vadászrepülő-ezredhez tartozó, Mig-15 BISz (pilótája A. A. Kalugin főhadnagy) vadászrepülőgép, |
| jelezte, hogy kövessék, és szálljanak le, az általa mutatott repülőtérre. |
| Helyi idő szerint 17:53 kor a repülőgép Pápa, a szovjetek által használt, katonai repülőterére leszállt. |
| Az akkori politikai helyzetben az incidenst Jugoszláv szabotázs akciónak minősítették, a rakományt elkobozták. |
| Teljes volt a titoktartás, így a külföldi sajtó ontotta a rémhíreket, a repülőgép elvesztéséről. |
| December 3-ig a személyzetet fogva tartották, majd átadták a magyar hatóságoknak a repülőgéppel együtt. |
| A Budapesti Katonai Bíróságon a vádlottak beismerték, hogy megsértették Magyarország határát, és nem tudtak magyarázatot adni a fedélzeten talált, |
| Szovjetunió, Csehszlovákia, Románia, Magyarország fontos területeit ábrázoló térképekről, tábori használatra előkészített rádiókészülékről, |
| kidobásra csomagolt takarókról, felszerelésekről. A bíróság szándékosnak ítélte a határsértést, és ezért szabta ki a pénzbüntetést. |
| A fejenkénti 90 000 (vagy 360000) Forint, akkoriban 123 605 $ (vagy 30000 $) összeg kifizetése után, december 28-án, |
| a személyzet szabadon távozhatott. A repülőgépet, mint bűnjelet lefoglalták. |
| Külföldön a nagymértékű eltérés okát, egy erős, a személyzet által nem ismert oldalszélnek tulajdonították. |
| Az amerikai hatóságok elmarasztalják a magyar légvédelmet, hogy a nyilvánvalóan eltévedt repülőgép segélyhívására nem reagáltak, |
| nem segítették a pilótákat, sőt hagyták, hogy a mélyen berepüljenek az ország területe fölé, hogy szovjet segítséggel elfoghassák. |
A személyzet tagjai: | |
Dave H. Henderson százados, született Oklahomában 1919. szeptember 20. Azonosítója AO-1-169-565 | parancsnok |
John J. Swift százados, született New Yorkban 1917. július 31. Azonosítója AO-7-42-797 | másodpilóta |
James A. Elam őrmester (szakaszvezető), született Arkansasban 1931. november 3. Azonosítója AF-18-349-150 | rádiótávirász |
Jess A. Duff őrmester, született Nebraskában 1917. október 12. Azonosítója AF-39-450-853 | hajózó-szerelő |
| További részletek a szerzőnél. |
Egy brutális repülőgép eltérítés 1956-ban
| Forrás: Komáromi Károly, egykori utas, 16 Juli 1956 Kurier és saját kutatás. |
| A HA-LIG repülőgép 1956. július 13-án, 13 óra 58 perckor, 14 utassal, a biztonsági tiszttel és négy főnyi személyzettel a fedélzetén, |
| a Budapest-Szombathely-Zalaegerszeg járatra indult. |
| Hat férfi és egy nő magyar repülőgépeltérítő, 14 óra 53 perckor, közel 3000 méteres magasságban támadta meg az utasokat és |
| a repülőgép személyzetét. |
| Az utasokat sakkban tarva átvették a repülégép irányítását, és a radarok miatt mélyrepülésben, a határon át, Nyugat felé vették az irányt. |
| A repülőgép üzemanyaga fogytán Ingolstadt-közeli, még el sem készült Manching NATO repülőtérre szálltak le. |
| "Nini, ez már Győr" jelszóra az eltérítők előhúzták kabátjuk alól az ólmosbotokat, vasdorongokat, és nem tudva ki az ÁVH-s tiszt, |
| válogatás nélkül ütni-verni kezdték az utasokat. Ártalmatlanná tételük után, Polyák György a csapat vezére, aki a hadseregben korábban |
| pilótaként szolgált, felfeszítette a pilótakabin ajtaját, és a szerelővel dulakodott. A kapitány eközben olyan manőverekbe vitte a gépet, |
| hogy az eltérítők ne tudjanak behatolni. |
| Egy figyelmeztető lövés után, pisztolyát a kapitány fejének szegzve, Polyák beült a másodpilóta helyére. Az uticél München volt, |
| de többször eltévedtek, az üzemanyag elfogyott, ezért a kényszerleszállás mellett döntöttek. A sérülteket korházba szállították, |
| a többieket a manchingi Zauner fogadóban helyezték el. |
| Az eltérítőken kívül még Két utas (egy házaspár) kért menedékjogot, a többiek hazatértek, a súlyos sérülteket, a korház elhagyása után, július 21-én |
| mentőautóval vitték a magyar hatáthoz, ahol szeretteik várták. |
| További részletek a szerzőnél. |
A személyzet tagjai: | |
Góré János | parancsnok |
Fenesi János | navigátor gyakornok |
Benedikt Károly | rádiótávirász |
Tóth Sándor | hajózó-szerelő |
Meghiúsult eltérítés 1956-ban
| Forrás:Ábrahám Balázs és saját kutatás. |
| Egy ötfős, 19–31 év kor közötti társaság négy tagja Kutasi István, Neckos Vasilis, Kabók Sándor és Merczel Gábor |
| nyolc nappal a forradalom kitörése előtt 1956. október 15-én hétfőn azzal a szándékkal szállt fel a Budapest – Szombathely – Zalaegerszeg járatra, |
| hogy Szombathelyről felszállva a HA-LIB lajstromjelű repülőgépet eltérítik, és azzal nyugatra szöknek. |
| Egy október 13-án tett bejelentés követően a 14 főre beszékezett repülőgépre az utasok közé két civil ruhás ÁVH-s tiszt |
| is helyet foglalt, akik előre figyelmeztették a személyzetet a várható veszélyről. A fegyveres támadás egészen sokáig váratott |
| magára. A tervük az volt, hogy amikor Szombathelyről Zalaegerszegre továbbindul a repülőgép, akkor kezdik akciójukat. |
| Kutasi Istvánnak géppisztollyal az utasokat kellett volna felügyelnie, míg Kabók Sándor a pilótafülke utastérbe nyíló ajtó |
| figyelőnyílását leragasztja, Korsós Pál Merczel Gáborral ez idő alatt pedig kifeszítik a pilótafülke ajtaját. |
| Erre azonban nem kerülhetett sor, mert mire Kutasi István elővette a géppisztolyát az egyik ÁVH-s tiszt |
| négy lövéssel semlegesítette a támadókat. Kutasi István két lövést kapott, melyek halálosak voltak. |
| A görög származású Neckos Vasilis-re is rálőttek, aki ennek ellenére nem sérült meg, így miután a gép visszafordult és leszállt |
| Szombathelyen, Budapestre vitték és még aznap ki is hallgatták. Ugyanígy a gépen tartózkodó Merczel Gábort is, |
| aki nem vett részt a lövöldözésben, de ott volt a gépen. Negyedik társukat, Korsós Pált, aki már korábban elutazott Szombathelyre, |
| gyanús viselkedése miatt már a felszállás előtt őrizetbe vették, s mivel nem tudott ott lenni a fedélzeten, az áruló gyanúját |
| keltette társai szemében. Az ötödik személyt Kabók Sándort ugyancsak meglőtték, hasát és combját találta el a golyó,
|
| félholt volt már, amikor a repülőgép Szombathelyre visszaért. |
| Merczel Gábor és Korsós Pál a forradalom alatt a vizsgálati fogságból külföldre szökött, görög társukat pedig köztörvényes |
| bűncselekmények miatt bebörtönözték. |
| Kabók Sándor, első rendű vádlottként 6 évet kapott repülőgép elrablásával elkövetett tiltott határátlépés bűntettének kísérlete, |
| és repülőgéppel külföldre irányuló tiltott határátlépés előkészületének feljelentését elmulasztó bűntett miatt. |