HA-LIF
| Forrás: Aeromagazin 2013. december-2014. január, Zainkó Géza, Václav Pechar. |
| 1954. december 23-án 11 óra 48 perckor a HA-LIF jelű, Li-2P típusú repülőgép, 14 utassal a fedélzetén, |
| a HA-LII repülőgépet követve, Budapest – Prága járatra indult. |
| A ferihegyi indulás előtt a személyzet nem kapott semmilyen különleges eligazítást az úton várható időjárással kapcsolatban. |
| Václav Pechar kutatása szerint a hidegfront betöréséről szóló előrejelzést már reggel 6 órakor elküldték Prágából Budapestre. |
| Röviddel a HA–LII felszállása után indultak, és 2700 m-es magasságon repülve látták, hogy az, Brnót elhagyva, belerepült a felhőbe, |
| majd ők is követték az előttük haladó repülőgépet. A felhőben erős villámlást, dörgést, turbulenciát, ellenszelet és hózáport tapasztaltak. |
| Először a pitot-csövek jegesedtek el, és tették használhatatlanná a sebességmérőket, |
| majd a motorok teljesítménye is csökkent a szívotorkok eljegesedése miatt, végül a bal motor le is állt. |
| Ezt a többszöri próbálkozás ellenére sem tudtak újraindítani. A repülőgép lassan elkezdett veszíteni a magasságából, |
| és 1800 méteren jutott ki a felhőalapból. A biztonságos repülést a hegyek közelsége miatt nem tudták folytatni, |
| ezért a kényszerleszállás mellett döntöttek Benesov település melletti sportrepülőtérre. |
| Meglátták a pályát, de a bal oldalon leállt motor, és a kedvezőtlen irányú, erős oldalszél annyira eltérítette őket, |
| hogy azt képtelenek voltak elérni. Így végül berepültek a két hegy között egy völgybe, |
| ahol az intenzív leáramlás miatt rohamosan csökkent a magasságuk. |
| A gépparancsnok a behúzott futóval végzett hasra szállás mellett döntött, az irányukba eső, |
| síknak látszó területen, amit jobbról egy erdő, balról egy tanya határolt. |
| Az előírásoknak megfelelően, a földet érés előtt leállították a jobb oldali működő motort és kikapcsolták a repülőgép villamos hálózatát. |
| A HA–LIF 15.15-kor Rican városától 12 km-re, Cerné Voderadynál, egy nagyfeszültségű távvezeték alatt átrepülve, |
| 200 méterre a Zvánovického pataktól, nagy zökkenéssel ért földet, majd a csúszás során a bal szárnyvég vékonyabb fákkal ütközött, |
| amelyek abból egy nagyjából kétméteres darabot letörtek. Sérült a bal oldali csűrőkormány, és a farokkerék is kitört. |
| A megálló gépből a személyzet tagjai kimentették az utasokat. A jelentés egy bolgár hölgy kisebb sérüléséről ír. |
| Balesetükről egy közeli tanyáról tudtak értesítést küldeni, a mintegy 40 kilométerre fekvő prágai repülőtérre. |
| A kiérkező hatóságok mindenkit Prágába szállítottak, ahol a két, egymástól 70 km-es távolságban hasra szállt gép személyzete végül összetalálkozott. |
A személyzet tagjai: | |
Nemeslaki Zoltán | parancsnok |
Schwanner István | másodpilóta |
Bojkovszki Vilmos | rádiótávirász |
Kapitány István (nem azonos, csak névrokon a Malév főpilótával). | hajózó-szerelő |
Tatár Éva | utaskísérő |
| A csehszlovák hatóságok elsősorban a személyzet tagjait hibáztatták, akik szerintük nem vették figyelembe |
| a földről kapott figyelmeztetéseket a Polnánál húzódó hidegfrontról, annak veszélyességéről, |
| de még a motorok szívótorkának eljegesedését, majd leállását is a személyzet számlájára írták. |
| Elmarasztalták a budapesti meteorológusokat is, hogy nem informálták kellően a személyzetet a közelgő rossz időjárásról. |
| Hivatkoztak továbbá arra is, hogy a hasonló útvonalon repülő OK-WDL lajstromjelű CSA C-47 típusú repülőgépe különösebb gond nélkül |
| elérte Prága repülőterét. |
| A repülőgép súlyosan megrongálódott, kiselejtezték. |
| Megjegyzés képekhez: a légitársaság neve ez időben már a Malév volt, de a repülőgépen még a MASZOVLET felirat volt látható. |
HA-LIG
| Forrás: Gara Dezső visszaemlékezései, Magyar Repüléstörténeti Társaság Konferencia anyaga 2007. |
| 1948. szeptember 29-én, Budaörsről, vizsgáztatási céllal startolt a HA-LIG jelű, Li-2T típusú repülőgép. |
| Kiss Istvánnak kellett vizsgát tennie, hogy a kapitányi beosztást elnyerje, vizsgáztatója Bánhidi Antal volt. |
| Dél-Délkeleti szélirány mellett a szokásos leszállási eljárás közben Kiss izgalmában |
| kétszer is túl magasan érkezett és átstartolt. Bánhidi figyelmeztette, ha mégegyszer átstartol, megbuktatja. |
| A repülőgép harmadszor is magasan közelített, hosszúra érkezett, a repülőtér területét elhagyva, kitörte a kerítést, |
| átgurult az úton, felment a vasúti töltésre, ahol úgy állt meg, mintha a síneken közlekedett volna. |
| Személyi sérülés szerencsére nem történt, a repülőgép azonban súlyosan megrongálódott. |
| Kijavították, majd ismét forgalomba állították. |
A személyzet tagjai: | |
Kun Miklós | parancsnok |
Kiss István | másodpilóta |
Bánhidi Antal | vizsgáztató |
.... | hajózó-szerelő |
HA-LII
| Forrás: Aeromagazin 2013. december-2014. január, Zainkó Géza, Václav Pechar. |
| 1954. december 23-án 11 óra 37 perckor a HA-LII jelű, Li-2P típusú repülőgép, 28 utassal a fedélzetén, a Budapest – Prága – Berlin járatra indult. |
| Az indulás előtt a személyzet áttekintette az útvonalra vonatkozó navigációs és meteorológiai adatokat. |
| A személyzet tagjainak visszaemlékezése szerint a földi szolgálatok semmilyen érdemleges körülményre nem hívták fel a figyelmet, |
| úgy tűnt, hogy a járat normális teljesítését semmi sem fogja akadályozni. |
| Václav Pechar kutatása szerint a hidegfront betöréséről szóló előrejelzést már reggel 6 órakor elküldték Prágából Budapestre. |
| A Budapest – Prága szakaszon 2100 méteres magasságon repültek. Brno felett, egy hidegfront felhőzetébe kerültek, |
| villámlást, dörgést, intenzív havazást és erős jegesedést tapasztaltak. |
| A szálantennák leszakadtak a rárakódott jég miatt, így megszűnt a rádióösszeköttetésük. |
| Eljegesedtek a pitot-csövek is, amelyek a sebességmérő műszereknek szolgáltatják az adatokat, |
| így azok téves értéket mutattak. A baj nem járt egyedül, hamarosan jegesedett a motorok szívótorka is, |
| csökkentve azok teljesítményt. A sebesség csökkenés, a 28 utas, és a törzsre rárakódott jég súlya miatt a repülőgép süllyedni kezdett. |
| A körzetben egyre rosszabb időjárás uralkodott, így a személyzet a kényszerleszállás mellett döntött. |
| Mivel rádiózni nem tudtak, ezért kirepültek a felhőből, hogy szabad szemmel tájékozódjanak. |
| Megállapították, hogy Polnát elhagyták, ezért visszafordulva már Brno repülőterét sem tudják elérni. |
| Keresték a környéken található füves katonai repülőteret, de azt két kör megtétele után sem találták meg. |
| Egyre csökkenő magasságuk miatt ekkor már csak egy lehetőségük maradt, a repülőtéren kívül, behúzott főfutókkal történő kényszerleszállás. |
| Gyorsan felkészítették a megrémült utasokat, mert már sok idejük nem maradt a földet érésig. |
| Nagyon alacsonyan, 250 méteren repültek át Kraszné Hory főtere felett. Leállították a motorokat, |
| áramtalanították a gépet, és 14.30-kor Bratanov falu mellett, Havlickuv Brod városától 8,5 kilométerre, egy bokros-cserjés részen, földet értek. |
| Csúszás közben a jobb szárnyvégből letört egy darab, a bal motor leszakadt a motorágyról, és a légcsavarral együtt a motorgondola alá gyűrődött. |
| A személyzet tagjai a motor környékén keletkezett kisebb tüzet a fedélzeti kézi tűzoltó készülékkel gyorsan eloltották. |
| Az utasok sértetlenül megúszták a kényszerleszállást, kivéve egy finn hölgyet, aki a mosdóban tartózkodott, ő medencecsont-törést szenvedett. |
A személyzet tagjai: | |
Sárközi Imre | parancsnok |
Boda Mihály | másodpilóta |
Zlatár János (Mátyás) | rádiótávirász |
Viszkijevics András | hajózó-szerelő |
| A csehszlovák hatóságok elsősorban a személyzet tagjait hibáztatták, akik szerintük nem vették figyelembe |
| a földről kapott figyelmeztetéseket a Polnánál húzódó hidegfrontról, annak veszélyességéről, |
| de még a motorok szívótorkának eljegesedését, majd leállását is a személyzet számlájára írták. |
| Elmarasztalták a budapesti meteorológusokat is, hogy nem informálták kellően a személyzetet a közelgő rossz időjárásról. |
| Hivatkoztak továbbá arra is, hogy a hasonló útvonalon repülő OK-WDL lajstromjelű CSA C-47 típusú repülőgépe különösebb gond nélkül |
| elérte Prága repülőterét. |
| A repülőgép súlyosan megrongálódott, kiselejtezték. |
| Megjegyzés képekhez: a légitársaság neve ez időben már a Malév volt, de a repülőgépen még a MASZOVLET felirat volt látható. |
HA-LIM
| Forrás: Paizs Gábor - Magyar légi katasztrófák, saját kutatás. |
| 1957. június 11-én a HA-LIM lajstromjelű, Li-2 típusú, repülőgép 19 utassal, négy főnyi személyzettel Pécsre indult. |
| A 13-as pályairányú, reggel 7 órai felszállást után néhány perccel a jobboldali motor rángatni kezdett, |
| teljesítménye a nullára csökkent. A személyzet, helyesen, a jó motor irányába dőlve, egy bal fordulót kezdett a repülőtér felé, |
| de közben a baloldali motor is rángatni kezdett, durrogott, teljesítménye fokozatosan csökkent. |
| A repülőgép siklórepülésben közeledett a repülőtér felé, de jóval a leszállópálya előtt földetért, |
| és egy, a háborúból megmaradt bombatölcsér földhányásába ütközött. |
| A jobb oldali motor az ütközés következtében leszakadt és kigyulladt, a repülőgép bepördült, majd megállt. |
| A törzs erősen deformálódott, a jobboldali légcsavar a rádiótávirász munkahelye alatt beszakította a burkolatot, |
| szerencsére a távirász az ütközés előtt elhagyta a helyét, így nem sérült meg. Az utasok is kimenekültek a repülőgépből a személyzet segítségével. |
| Egy utast és a másodpilótát kellett elsősegélyben részesíteni. |
| A vizsgálat megállapította, hogy a motorok hibáját, az utat megelőző karbantartás során beépített, |
| nem megfelelő hőértékű gyertyák okozták. |
A személyzet tagjai: | |
Kangyal János | parancsnok |
Nagy József | másodpilóta |
Marton Lajos | rádiótávirász |
Dudás Kálmán | hajózó-szerelő |
HA-LIO
| Forrás: Kocsis Ferenc |
| 1968. április 24-én az MHSZ HA-LIO lajstromjelű, Li-2P típusú repülőgépe Szolnokon benzin leeresztés közben kigyullad és elégett. |
| A leszállás után a repülőgép személyzete jelezte Kocsis Ferencnek, a repülőgép felelősének, hogy a baloldali futómű kinti helyet jelzése nem működik, |
| a zöld lámpa nem világít, izzó csere után sem. A gyanú a futógondolában lévő helyzetjelző kapcsolóra terelődött, melynek környezete erősen szennyezett volt, |
| ezért Kocsis Ferenc kérte segédjét, hogy a rendszeresen alkalmazott módszer szerint csapoljon le egy kis benzint, és tisztítsa meg a kapcsoló környezetét. |
| Eközben a pilótakabinban a papírokat rendezte, amikor kiabálásra, szaladgálásra és füstre lett figyelmes a repülőgép jobb oldali részén. |
| Rásütötte a fedélzeti tűzoltó palackokat, de a keletkezett tűzre nem voltak hatással. Hátra szaladt, de a szétterjedő lángok miatt az ajtón már |
| nem tudott távozni, így a baloldali vészkijáraton hagyta el a repülőgépet. |
| A helyszínem lévő tűzoltó készülékkel sem tudták megfékezni a tüzet, a repülőgép benzintartályai sorra robbantak fel. |
| Mire a tűzoltóegység megérkezett, a repülőgép már menthetetlen volt. |
| A segéd elmondása szerint a leeresztő csap megnyitása után hatalmas lángok csaptak fel, meggátolva a csap elzárását. |
| A tűz a benzinutánpótlás során rohamosan szétterjedt, lehetetlenné téve a beavatkozást. |
| A vizsgálat megállapítása szerint elektrosztatikus kisülés okozta a tüzet. |
| További képek és részletek a szerzőnél. |
HA-TSA
| Forrás: Poór Gábor – A TSA egy másik nézőpontból - Magyar Repüléstörténeti Társaság XX. Konferencia anyaga. |
| A repülőgép 1960. december 16-án Szegedről Budapestre indult négy fő utassal. |
| A szegedi start közben, a nekifutás során, az elemelkedés pillanatában, a repülőgép baloldali alsó része felől erős, tompa durranás hallatszott. |
| A repülőgép azonban már a levegőbe emelkedett, a műszerek nem mutattak semmilyen rendellenességet, a sebesség fokozatosan növekedett. |
| A kapitány megállapította, hogy kidurrant a baloldali kerék, majd kérte a rádióst, az utaskabinból vizsgálja meg jobban a helyzetet. |
| A rádiós megerősítette, hogy valóban a bal kerék durrant ki, és erősen megrongálódott. Jelentést adtak le Ferihegyre a futómű problémáról, |
| majd végig kiengedve maradt kerekekkel repültek. Az utasok látták a sérülést, de szerencsére pánik nem tört ki. |
| A torony a 31-es pálya melletti füves kényszerleszállási helyre javasolta a földetérést, a kemény beton nagyobb veszélyt jelentett volna. |
| A kapitány óvatosan kilebegtetve a jobboldali kerékre tette le a repülőgépet, de amikor 100 km/h körüli értékre csökkent a sebesség, |
| a felhajtóerő megszüntével a bal szárny is leereszkedett, és a sérült kerék is földet ért, métereket szántva a laza talajban. |
| A személyzet a jobboldali kerék blokkolásával megakadályozta a megpördülést, elkerülve ezzel egy komoly veszélyforrást. |
| A repülőgép rövidesen megállt, de a tehetetlenségi nyomaték orra billentette. Szerencsére nem vágódott át, hanem visszahuppant a kerekeire, |
| megtartva orra bukott helyzetét. |
| Az utasok a pilótakabinnál lévő vészkijárati ajtón keresztűl, a személyzet segítségével hagyták el a repülőgépet, |
| szerencsére az ijedtségen kívül komolyabb baj nem történt. |
| Az egyik hölgyutasnak ez volt a második repülése, korábban a HA-LIM kényszerleszállását tapasztalta meg. |
| Nem tudni, utazott-e többet repülőgépen. |
| A személyzet vészhelyzeti tevékenységét elismerték, de legnagyobb dicséretet kollegáiktól kapták. |
A személyzet tagjai: | |
Németh János (Jamesz) | parancsnok |
Mészáros József | másodpilóta |
Pál Zoltán | gyakorló másodpilóta |
Poór Gábor | rádiótávirász |
Melkvi József | hajózó-szerelő |
Böfki István | gyakorló hajózó-szerelő |